Forbrugere får ikke penge tilbage i Dreamliner-sager

Forbrugere, der har klaget over at blive transporteret med et andet fly end Norwegians Dreamliner, har ikke krav på at få et afslag i prisen. Det har Forbrugerklagenævnet afgjort.

Når forbrugere bestiller billetter, kan de ikke altid regne med at komme til at flyve med en bestemt flytype.

Det har Forbrugerklagenævnet slået fast i fem principielle sager, hvor forbrugere havde krævet et afslag i prisen, fordi Norwegian ikke gennemførte flyvningen med det nye Dreamliner-fly, men med et erstatningsfly.

– I de fem sager er forbrugerne nået frem til den aftalte destination på det aftalte tidspunkt. Derfor har et flertal i nævnet vurderet, at forbrugerne har fået, hvad de betalte for, nemlig transporten, og at de ikke har krav på et afslag i prisen,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.

I sin vurdering af sagerne har flertallet lagt vægt på:

  • At forbrugerne blev transporteret til de aftalte destinationer til aftalt tid
  • At der må være et vist råderum for flyselskabet til udførelsen af transportaftalen
  • At forbrugerne ved bestillingen accepterede Norwegians aftalebetingelser, hvor det fremgår, at selskabet til enhver tid efter bookingen kan ”… change the timetable or cancel, change, reroute or delay a flight if this is warranted for reasons beyond the control of the Carrier, of for safety/security reasons.
  • At Norwegians markedsføring af Dreamlineren ikke har været så markant og massiv, at flyvningen med denne bestemte flytype kan anses som en del af aftalen mellem Norwegian og forbrugerne

Omvendt mener et mindretal i nævnet, at markedsføringen af Dreamlineren var så markant og massiv, at forbrugerne havde krav på at blive fløjet med netop den, og at de derfor skal have et afslag i prisen.

– Det har været Forbrugerklagenævnets opgave at vurdere, om flyvningen har været mangelfuld, og om forbrugerne har haft ret til et afslag i prisen. Nævnet har ikke kompetence til at afgøre, om Norwegians markedsføring overholder reglerne i markedsføringsloven,” siger Camilla Hesselby.

Forbrugerklagenævnet har i alt modtaget ca. 30 klager af samme art. De resterende sager forventes afgjort inden for de næste to måneder.

Baggrund om sagerne

I de fem sager havde forbrugerne alle købt billetter til Norwegians nye Dreamliner-fly. Men inden afgang fik de en sms fra Norwegian om, at flyvningen ville foregå med et ældre erstatningsfly.

Norwegian tilbød forbrugerne fuld refusion af billetterne, men forbrugerne afslog, fordi priserne hos de andre flyselskaber i mellemtiden var steget, og forbrugerne havde bestilt hotel, billeje mv.

Efterfølgende har forbrugerne indbragt sagerne for Forbrugerklagenævnet og krævet et afslag i prisen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er sekretariat for Forbrugerklagenævnet.

Legg igjen en kommentar