SAS utses till Sveriges mest hållbara flygbolag av svenska konsumenter

Svenska folket har utsett SAS till Sveriges mest hållbara varumärke inom flygbranschen i Sustainable Brand IndexTM 2015. Flygbranschen i sig upplevs som ohållbar och kommer på plats 18 av 20 bland branscherna.

SAS Boeing 737 (foto: ©otoerres)

SAS Boeing 737 (foto: ©otoerres)

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ listar för femte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 9500 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 253 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

Totalt sett hamnar SAS på plats 41 i indexet vilket innebär ett rejält kliv framåt från förra årets sjuttiondeplats. Flygplatsaktören Swedavia presterar också bra i indexet och kammar hem andraplatsen i branschen. Ryanair blev sämst i branschen och även sämst totalt sett i indexet för tredje året i rad.

Under måndagskvällen bjöd Sustainable Brand Insight in 200 VD:ar, marknadschefer och hållbarhetschefer för att dela ut priser till rankingens vinnare på Nalen i Stockholm. Segrarna totalt sett i indexet blev Saltå Kvarn i Sverige, Stormberg i Norge, Irma i Danmark och Valio i Finland.

Legg igjen en kommentar